Olivier Somers
- Vilvoorde, 2 augustus 1971
- Studeert aan de VUB burgerlijk ingenieur elektrotechniek werktuigkunde (1994)
- Stichter en CEO van Gemaco, een toonaangevende wereldspeler in merchandising en promotionals
- Wordt in 2016 met Gemaco genomineerd voor Onderneming van het Jaar
- Verkoopt in datzelfde jaar Gemaco en sticht Monus, een investeringsfonds dat jonge ondernemingen met groeimogelijkheden helpt om hun doelen realiseren door in de onderneming te participeren
- Getrouwd met Elke Peeters, vader van Anke, Jitse en Ellis
- Gepassioneerd golfspeler
Studies.
Olivier Somers behaalt in 1994 aan de Vrije Universiteit Brussel een licentie burgerlijk ingenieur elektrotechniek werktuigkunde met onderscheiding. Tijdens zijn studies is hij ook een van de drijvende krachten achter de polytechnische kring en organiseert heel wat studentenevenementen. Na zijn doortocht op de VUB trekt hij naar de Solvay Business School (ULB) waar hij een license special en gestion behaalt.
De ondernemersjaren.
De ondernemer in Olivier Somers ontwaakt al tijdens zijn studiejaren. Hij richt CMP op, een bedrijf in promotionele artikelen, dat hij aanvankelijk als een pleziertje beschouwt. Zijn eerste klanten zijn studentenkringen die T-shirts en ander promotiemateriaal afnemen. Maar al snel kloppen ook grote ondernemingen aan, zoals Sabena zaliger.
Op dat moment beseft Olivier Somers dat CMP wel degelijk potentieel heeft. Hij besluit zijn kans te wagen en zet meteen een ambitieuze doelstelling: doorgroeien tot een topbedrijf in de sector. Stap voor stap realiseert hij dat doel.
De overname van Gemaco in 2000 is een sleutelmoment. De naam CMP verdwijnt en wordt vervangen door de naam van de overnameprooi, die slechts de eerste in een lange rij is. Olivier Somers laat Gemaco door een combinatie van “buy and build” en organische expansie uitgroeien tot een onderneming met 300 mensen, verspreid over 14 landen, die samen een turnover van 160 miljoen euro realiseren. In 2016 wordt Gemaco genomineerd voor de titel “Onderneming van het Jaar van België”.
Voor Olivier Somers wordt het hoogtepunt van de nominatie een moment om zich te bezinnen over de rol die hij verder wil spelen. Hij besluit Gemaco te verkopen en richt het investeringsfonds Monus op.
Het investeerderstraject.
Monus is een fonds waarmee Olivier Somers jonge bedrijven wil bijstaan en ondersteunen in hun groeitraject. Hij richt zich niet toevallig op twee sectoren, die een belangrijke rol gespeeld hebben in de groei en het succes van de Gemaco Groep: digitale technologie en marketing, Monus’ beginkapitaal van 15 miljoen heeft inmiddels geresulteerd in participaties in 8 bedrijven, zoals Wave Agency, Springbok en Pointbreak.
Vaak is de participatie het gevolg van een overname. Maar Olivier Somers stapt soms ook in nadat de overname afgerond is en focust zich dan op zijn rol van begeleider tijdens de noodzakelijke herstructureringen of het uitstippelen van de bedrijfsstrategie. Het “buy and build”recept, dat zo succesvol was voor de Gemaco Groep, komt vaak terug om de jonge bedrijven snel te helpen groeien.
Olivier Somers laat zich in Monus bijstaan door 4 partners en medewerkers die gespecialiseerd zijn in legal, finance en technologie. Olivier Somers zelf focust zich op het uitwerken van een businessplan dat aan de realiteit getoetst is en evalueert mee de realisatie ervan. Zijn neus voor kansen en de durf om in weerwil van de risico’s toch voor opportuniteiten te gaan is een belangrijk element in het succes van Monus en de bedrijven waarin het fonds investeert.